Za nami kolejne zajęcia w ramach projektu „Mistrz tradycji – nauka archaicznych tańców ze wschodniej części regionu Lachów Sądeckich ”.
Tym razem poznaliśmy KRZYŻOKA

W tym tańcu pomiędzy L. Sądeckimi i Limanowskimi jest więcej różnic niż cech wspólnych. L. Sądeckie mają trzy części w tańcu i muzyce A-B-C, L. Limanowskie Krzyzoka tańczą do dwuczęściowej muzyki A-B, w dwóch figurach.

Lachy Sądeckie – Krzyzok – taniec w 4 pary, znany w całym regionie, chętnie tańczony przede wszystkim przez starszych gospodarzy ale także i przez młodzież. Taniec i muzyka jest trzyczęściowa o nazwach: wizyta – bramki – surok. Metrum 2/4, tempo 1 części wolne, części 2 i 3 nieco szybsze. W 1 i 2 części ujęcie za wewnętrzne ręce, w 3 części – podstawowe Taniec ma swoją przyśpiewkę: Zagrejciez nom krzyzoka, dom wom za to szóstoka, zagrejciez nom do rana, dom wom za to talara. Śpiewa cała grupa zwracając się do muzyki, po czym 4 pary stają na liniach krzyża, w ustawieniu otwartym (obok siebie), w ujęciu za wewnętrzne ręce i tańczą:

I. cz. tańca, mel. A – Wizyta – Pierwsze dwie pary stojące naprzeciw siebie 7 krokami w rytmie ćwierćnut podchodzą do siebie i wykonują jeszcze 1 akcentowany krok z ukłonem. Następnie równocześnie –pierwsze dwie pary cofają się na swoje miejsca, a podchodzą do siebie drugie dwie pary takimi samymi krokami.

II. cz. tańca, mel. B – Bramki – Krokami lekkiego, posuwistego biegu, dwie drugie pary cofają się na swoje miejsca, a pierwsze dwie pary 8 krokami mijają się ze sobą, zmieniając miejsce na przeciwległe. Takie samo przebiegnięcie wykonują dwie drugie pary. Kiedy jedne pary przebiegają, to drugie na swoich bokach wykonują pół obrotu całą parą.

III. cz. tańca, mel. C – Surok – Tancerze tańczą Szuroka, którego kroki opisane są na str. 2. Taniec kończą podwójnym przytupem.

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.